Groot-Bijgaarden, 27 oktober 2023 – Ter ere van Brico’s vijftigjarig bestaan, bracht Prins Laurent een bezoek aan het hoofdkantoor in Groot-Bijgaarden. Sinds zijn opening in 1973 heeft Brico heel wat mijlpalen bereikt en dat wordt gevierd. De Belgische bouwmarktketen zal de volgende vijf decennia blijven innoveren en streeft naar een klimaatneutraal beleid tegen 2050.

Brico, een van de grootste Belgische bouwmarktketens, blaast dit jaar vijftig kaarsjes uit. Dat werd gevierd met een bezoek van Prins Laurent aan hun hoofdkantoor in Groot-Bijgaarden, waar hij een rondleiding in het kantoor krijgt en samen met de retailer een blik werpt op de afgelopen én komende vijftig jaar.

Marktleider sinds 1973

Met de opening van hun eerste winkel in Schoten in 1973, positioneerde Brico zichzelf als enige Belgische handelaar met een breed aanbod aan doe-het-zelfproducten. Vijf jaar later opende Brico zijn eerste franchisewinkel in Waregem en in de jaren ‘80 ontwikkelt Brico zich als groep, met zowel winkels in eigen beheer als winkels in franchise. Sinds 2000 behoort het Brico-format tot Maxeda DIY Groep.

Sindsdien is Brico uitgegroeid tot een absolute marktleider in België en probeert het deze positie te bewaren door steeds meer winkels te openen, oudere winkels te renoveren en zijn diensten uit te breiden. Bovendien moderniseert de retailer zijn assortiment om de vijf jaar en ontwikkelt het steeds meer eigen, exclusieve merken.

De teller staat hedendaags op 159 winkels in Belux, waarvan 95 franchisewinkels, die werken onder de formats van Brico en BricoCity. Daarbovenop zijn er ook nog 14 BricoPlanits.

Net-zero tegen 2050

Wat Brico voor de volgende halve eeuw in petto heeft? Samen met Maxeda DIY Groep wil Brico hun CO2-voetafdruk tegen 2030 met 42% verminderen tegenover 2020. Het is hun ambitie om tegen 2050 volledig net-zero te opereren. Om deze toekomstdoelen te halen, focust de doe-het-zelf-retailer op een paar concrete acties, zoals:

1/ Aanmelden bij de SBTI
De grootste hoeveelheid vervuiling is afkomstig van de leveranciers van Brico en daar wil de retailer verandering in brengen. Voortaan zullen hun leveranciers zich moeten aansluiten bij het “Science-Based Targets Initiatief” (SBTI), een groen initiatief met als doel bedrijven te helpen hun CO2-uitstoot te verminderen. Dit in lijn met de moderne klimaatwetenschap en de vastgelegde afspraken in het klimaatakkoord van Parijs.

2/ Onze klanten helpen duurzaam te bouwen, tegen democratische prijzen
Klanten zullen voortaan van een groter assortiment aan duurzaam geproduceerde producten kunnen genieten, zowel in de winkels als online, om hun woonst ecologischer te maken. Deze producten kunnen bovendien met ecocheques bekostigd worden om zo de kosten te minderen.

3/ Eco Check
Brico zal niet enkel in alle folders een “groene pagina” implementeren, maar lanceert ook een nieuw EcoCheck-platform, waarop klanten kunnen controleren hoe hun product werd ontwikkeld en hoe duurzaam het is. Brico introduceert daarnaast meer nieuwe duurzame producten, zoals isolatie, verwarmingsproducten, waterbesparing, verlichting, …