Brussel, 1 december - BSBO De Helix is een buitengewoon lagere- en kleuterschool waar leerlingen met verschillende noden zitten. Hoe verschillend de kinderen allemaal ook zijn, iedereen telt bij hen mee en is welkom. En net dat willen ze over de hele school uitdragen.

Een tijdje geleden deden ze mee met het klusheldenproject van Brico, en ze waren de gelukkige winnaar van een grote som geld: 10.000 euro die ze mochten besteden aan materiaal om in elkaar te klussen. Hiermee hebben ze hun inclusieverhaal op school, het SAMEN spelen van alle kinderen, nog meer kunnen realiseren, wat vooral zichtbaar werd op de speelplaatsen. Ze realiseerden een aantal mooie projecten met behulp van doe-het-zelfmateriaal en een heleboel fantastische vrijwillige klushelden.

Zo bouwden ze een gezellig sensopatisch belevingshuis. Hier kunnen kinderen met al hun zintuigen spelen en ontdekken, hun zintuigen prikkelen of net helemaal tot rust komen. Het belevingshuis is rolstoeltoegankelijk en is net voor de minder mobiele leerlingen een aangename plek. Want hier kunnen ze eens uit hun rolstoel veilig kruipen en op hun hoogte spelen, samen met andere kinderen. Ook maakten ze verhoogde zandbakken. Want spelen in de zandbak doet elk kind wel graag, en hier kunnen rolstoelgebruikers vanuit hun rolstoel samen met de andere leerlingen in de verhoogde zandbakken spelen. Wat ondertussen al een heel groot succes is gebleken. Daarnaast hebben ze nog tal van kleine projectjes uitgevoerd om het inclusie-verhaal te versterken zoals rolstoelvriendelijke picknicktafels, speeltafels met een bankje en langs de andere kant een opening voor minder mobiele leerlingen zodat ze er samen aan kunnen spelen.

Gisteren werd het afgewerkte project plechtig geopend, samen met directie, het klusheldenteam, enkele leerkrachten, leerlingen en natuurlijk de mensen van het Brico-project die dit allemaal mee mogelijk gemaakt hebben.