Duurzaamheid bij Brico
Maak het duurzaam
Brico is toegewijd om een duurzame bijdrage te leveren aan mens en milieu. Van een verantwoorde inkoop van materialen en producten tot het aangaan van duurzame partnerschappen en het verminderen van plastic. Samen met onze medewerkers, klanten, leveranciers en partners zetten we ons via verschillende duurzame initiatieven in voor een betere wereld.
Bekijk hier onze laatste duurzaamheidsupdate.
Brico is toegewijd om een duurzame bijdrage te leveren aan mens en milieu. Van een verantwoorde inkoop van materialen en producten tot het aangaan van duurzame partnerschappen en het verminderen van plastic. Samen met onze medewerkers, klanten, leveranciers en partners zetten we ons via verschillende duurzame initiatieven in voor een betere wereld.
Bekijk hier onze laatste duurzaamheidsupdate.
Duurzaam ondernemen
Een betere wereld begint niet alleen bij jezelf, maar ook (en vooral) bij de keuzes die bedrijven maken. Het wordt steeds duidelijker dat de duurzame keuzes van bedrijven een belangrijke impact hebben. Als grootste doe-het-zelf retailer in de Benelux neemt Maxeda DIY Group, moederbedrijf van Brico, daarom haar verantwoordelijkheid in het nastreven van duurzaam ondernemen. Duurzaam ondernemen betekent voor ons het bereiken van zakelijk succes met respect voor mens en milieu.
Onze strategie, 'Maak het Duurzaam', vormt de kern van onze toewijding om een duurzame en aantrekkelijke retailorganisatie te worden. We richten ons op drie belangrijke focusgebieden. Met behulp van zowel bestaande als nieuwe duurzame initiatieven zetten we ons in om een positieve impact te hebben op het milieu, de samenleving en onze eigen organisatie. Door in de aankomende jaren deze initiatieven uit te voeren willen we onder andere ons doel waarmaken om in 2030 onze CO2-voetafdruk met 42% te verminderen ten opzichte van 2020 en net-zero te zijn in 2050.
Samen bouwen we aan een betere, meer duurzame toekomst voor iedereen.
Onze focusgebieden en duurzame initiatieven
Ontdek via welke 3 focusgebieden en bijbehorende initiatieven wij ons inzetten voor een duurzamere toekomst.
Onze mensen & samenleving
Duurzaamheidsbewustzijn vergroten bij medewerkers
Diversiteit en inclusie personeelsbeleid versterken
Onze winkels, hoofdkantoren & productieketen
Aangesloten bij SBTi met als doel om onze CO2-uitstoot met 42% te verminderen in 2030 en net-zero te zijn in 2050
Jaarlijkse verzameling en rapportage van CO2-uitstoot
Verlagen CO2-uitstoot van onze eigen winkels/hoofdkantoren
Verlagen CO2-uitstoot in toeleverings- en distributieketen
Onze producten
Assortiment duurzame producten vergroten voor klanten
Verpakkingsminimalisering bij eigen-merk producten
Op lange termijn >95% gecertificeerd hout in onze winkels
Zichtbaarheid duurzame producten vergroten voor onze klanten
Onze mensen & samenleving
Wij willen een inclusieve en diverse werkgever zijn waarin medewerkers met uiteenlopende achtergronden zich welkom en gewaardeerd voelen, en mensen met een begeleidingsbehoefte in hun kracht worden gezet. Wij creëren bewustzijn rondom duurzaamheid bij onze medewerkers door middel van trainingen en organiseren diverse projecten om een bijdrage te leveren aan de gemeenschappen om ons heen.
Duurzaamheidsbewustzijn vergroten bij medewerkers
Door onze medewerkers regelmatig te informeren over onze initiatieven en ze mee te nemen in onze reis, vergoten we hun duurzaamheidsbewustzijn. Zo communiceren we over onze initiatieven via onder andere video’s, Business Updates en ons interne sociale platform. Ook stonden in 2024 onze leveranciers- en productenbeurzen in het teken van duurzaamheid. Een andere manier waarop we onze medewerkers meenemen in onze duurzaamheidsreis is via een twee maandelijkse flyer en nieuwsbrief waarin we de laatste ontwikkelingen op dit gebied delen. Ook laten we medewerkers actief meedenken door ze regelmatig op te roepen hun ideeën voor duurzame initiatieven met ons te delen via een ideeën box.
Diversiteit en inclusie personeelsbeleid versterken
Bij Maxeda DIY Group geloven we dat medewerkers het beste tot hun recht komen in een inclusieve werkomgeving waar respect, samenwerking en aandacht voor individuele kwaliteit en (talent)ontwikkelmogelijkheden voorop staan. We willen dat iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt.
Om dit te waarborgen is er een projectgroep Diversiteit & Inclusie actief die zich met deze onderwerpen bezighoudt. Zo hebben we stappen ondernomen om de drempel voor mensen met een begeleidingsbehoefte om bij ons te komen werken te verlagen. Ook zijn er werkgroepen voor het verbeteren van de man/vrouw verhouding en hebben managers een verplichte training over diversiteit & inclusie gevolgd.
Onze winkels, hoofdkantoren & productieketen
Maxeda’s winkeloperatie omvat 334 winkels in België, Luxemburg en Nederland, een hoofdkantoor in Brussel en Amsterdam en 2 distributiecentra. Daarnaast komt er veel CO2-uitstoot vrij bij het produceren, vervoeren en gebruiken van onze producten. Door bespaarmaatregelen te nemen en toekomstbestendige oplossingen te implementeren wil Maxeda haar CO2-voetafdruk verlagen. Ons doel is om in 2030 onze CO2-voetafdruk met 42% te verminderen ten opzichte van 2020 en net-zero te zijn in 2050.
Aangesloten bij SBTi met als doel om onze CO2-uitstoot met 42% te verminderen in 2030 en net-zero te zijn in 2050
Bij Maxeda DIY Group maakt duurzaam ondernemen al jaren onderdeel uit van de strategie. Zo stelden we ons in 2021 het doel om de CO2-uitstoot met 20% te verminderen tegen 2030 (t.o.v. het basisjaar 2020). We willen echter nog grotere en snellere stappen zetten, daarom hebben we in 2023 het doel aangescherpt. In 2030 willen we de CO2-uitstoot met 42% verminderen en we hebben ons toegewijd aan de doelstelling om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Om deze doelstellingen wetenschappelijk te valideren hebben we ons aangesloten bij SBTi.
Jaarlijkse verzameling en rapportage van CO2-uitstoot
Om meer inzicht te krijgen in de CO2-footprint en te bepalen waar en hoeveel we deze kunnen reduceren, hebben we in 2020 een nulmeting uitgevoerd. De komende jaren zetten we in op het makkelijker maken van het verzamelen van deze data zodat we hier beter over kunnen rapporteren. Op basis van deze rapportages kunnen we vervolgens weer passende initiatieven opstarten die bijdragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot.
Verlagen CO2-uitstoot van onze eigen winkels, hoofdkantoren & distributiecentra
Het verlagen van de uitstoot van onze eigen winkels, hoofdkantoren en distributiecentra is iets waar we voor een groot deel zelf controle over hebben. De afgelopen jaren zijn we hier al veel mee aan de slag gegaan. Zo hebben we twee energie-neutrale Praxis-winkels geopend, is het hoofdkantoor in Brussel een BEN-gebouw (Bijna Energie Neutraal) en hebben alle distributiecentra zonnepanelen. De komende jaren zullen we hier nog meer op inzetten, bijvoorbeeld door het energieverbruik in de winkels te verminderen en te kiezen voor duurzamere energie.
Verlagen CO2-uitstoot in toeleverings- en distributieketen
Het verlagen van de CO2-uitstoot in onze toeleverings- en distributieketen is een uitdaging die we samen met onze leveranciers zijn aangegaan. Zo hebben we een Duurzaam Inkoopbeleid opgesteld, werken we samen met de top 25 leveranciers om het assortiment (producten en verpakkingen) te verduurzamen en zijn we onderdeel van de EDRA/GHIN Scope 3 Taskforce. Hierin werken we samen met andere grote DHZ-retailers om de CO2-uitstoot binnen de branche te verminderen. De komende jaren zullen we hier via verschillende initiatieven nog meer op inzetten.
Onze producten
Door het gebruik van onder andere minder plastic en het beperken van grondstofuitputting en vervuiling reduceren wij onze milieu-impact. Wij vergroten het assortiment en de zichtbaarheid van duurzame producten, zodat het voor klanten makkelijker wordt om te kiezen voor de meer duurzame optie.
Assortiment duurzame producten vergroten voor klanten
We hebben al veel producten in ons assortiment waarmee klanten aan de slag kunnen om zelf hun huis te verduurzamen. Daarnaast willen we ook het aantal producten dat duurzaam geproduceerd is verhogen. Zo hebben we onlangs bijvoorbeeld bamboe toiletaccessoires toegevoegd aan ons assortiment, zijn de potten van ons Eigen Merk Perfection gemaakt van gerecycled materiaal en hebben we een vloer geïntroduceerd die PVC-vrij is en CO2-neutraal geproduceerd in Europa. De komende jaren zullen we samen met onze leveranciers steeds meer producten introduceren die duurzaam geproduceerd zijn.
Verpakkingsminimalisering bij Eigen Merk producten
Naast het duurzaam produceren van het assortiment, staat ook het verduurzamen van de verpakkingen op agenda. De afgelopen jaren hebben we hier al grote stappen in gemaakt, zo besparen we inmiddels 50.000 kg plastic per jaar en gaan steeds meer Eigen Merk producten over naar karton of helemaal geen verpakkingen. De komende jaren willen we hier, samen met onze leveranciers, nog meer op focussen.
Op lange termijn >95% gecertificeerd hout in onze winkels
Veel van de producten die we verkopen zijn van hout of bevatten hout. Omdat we ons verantwoordelijk voelen voor de continuïteit van natuurlijke grondstoffen, waaronder hout, willen we dat zoveel mogelijk van deze producten gecertificeerd zijn met ofwel het FSC of het PFEC-keurmerk. Inmiddels is 90% van ons hout en de producten die hout bevatten gecertificeerd. We zetten ons in om hier in 2030 minstens 95% van de te maken. Om ontbossing tegen te gaan, zorgen we hierbij voor zorgvuldige selectie van grondstoffen, in lijn met de EUDR-wetgeving. Wij streven ernaar om voor onze eigen merken uitsluitend 100% FSC-gecertificeerd hout in te kopen. Daarnaast bieden we ook andere duurzaam geselecteerde producten aan, zoals natuurlijk rubber en cacaodoppen voor bodembedekking, om ontbossing actief tegen te gaan.
Klik hier voor meer informatie over duurzaam hout gebruik bij Maxeda.
Zichtbaarheid duurzame producten vergroten voor onze klanten
Uit onderzoek blijft dat veel klanten het een uitdaging vinden om duurzame producten te identificeren. Ze vinden duurzaamheid een belangrijk element bij hun aankopen, maar hebben moeite om te bepalen welke producten daadwerkelijk duurzamer zijn. Daarom willen we de zichtbaarheid van duurzame producten vergroten voor klanten. Eén van de manieren waarop we dit doen is het verkopen van producten met het EU Ecolabel. Daarnaast zijn we bezig met het ontwikkelen van een logo waarmee we duurzame producten in de winkel en online kunnen aanduiden. Hiermee hopen we het voor klanten makkelijker te maken om voor de duurzamere optie te kiezen.
Overige projecten
Naast onze focusgebieden en daarbij behorende initiatieven, zijn er ook nog verschillende andere projecten op het gebied van duurzaam ondernemen waar we ons mee bezig houden. Hieronder enkele voorbeelden.
Brico Klushelden
Het Brico Klushelden project helpt scholen hun droomprojecten te realiseren met tot € 10.000 aan klusmateriaal. Scholen kunnen meedoen door een creatieve video in te sturen over hun klusidee. Dit initiatief bevordert samenwerking tussen ouders, leerkrachten en leerlingen om leer- en speelomgevingen te verbeteren.
Inzameling batterijen en elektrisch afval
In samenwerking met Recupel & Bebat biedt Brico klanten de mogelijkheid om batterijen, (spaar)lampen, tl-buizen en elektrische apparaten in te leveren. Vervolgens zorgen de afvalverwerkingspartners dat de ingezamelde producten worden opgehaald en gerecycled.
Duurzame bedrijfskleding
Voor onze bedrijfskleding werken wij al meer dan 30 jaar samen met Schijvens Corporate Fashion. Zij recyclen de oude bedrijfskleding van de winkelmedewerkers en gebruiken deze voor het maken van nieuwe kleding. Ook hun verpakkingen zijn duurzaam en ze zijn aangesloten bij de Fair Wear Foundation, die zich inzet voor betere werkomstandigheden in textielfabrieken.