Meer over de Brico-groep
Het begint in 1973
In dat jaar opent Brico zijn eerste Bricocenter in Schoten. Het is een innovatief en zelfs revolutionair concept in de wereld van de grootdistributie. Als eerste in België bieden wij een brede waaier doe-het-zelf-producten aan. Sindsdien maakten wij van dit concept een boeiend beroep, volledig gewijd aan de inrichting en renovatie van huis en tuin.
Vandaag hebben wij 159 winkels in de Benelux, waarvan 95 franchisewinkels, die werken onder de formats Brico en Brico City. Er zijn ook 12 Brico Planit en één Briko Depôt. Wij bieden een assortiment van meer dan 40.000 artikelen aan en meer dan 3.000 medewerkers geven dagelijks het beste van zichzelf voor onze klanten.
In dat jaar opent Brico zijn eerste Bricocenter in Schoten. Het is een innovatief en zelfs revolutionair concept in de wereld van de grootdistributie. Als eerste in België bieden wij een brede waaier doe-het-zelf-producten aan. Sindsdien maakten wij van dit concept een boeiend beroep, volledig gewijd aan de inrichting en renovatie van huis en tuin.
Vandaag hebben wij 159 winkels in de Benelux, waarvan 95 franchisewinkels, die werken onder de formats Brico en Brico City. Er zijn ook 12 Brico Planit en één Briko Depôt. Wij bieden een assortiment van meer dan 40.000 artikelen aan en meer dan 3.000 medewerkers geven dagelijks het beste van zichzelf voor onze klanten.
Brico is ook het verhaal van een groep
Brico ontstaat als een onderdeel van de GIB groep. Maar in 2000 wordt het Brico-format verkocht aan de groep Maxeda, een Nederlandse investeringsholding die eigenaar is van grootdistributieketens in de fashion- en DIY-branches.
Drie jaar later neemt Maxeda de Belgische activiteiten over van Leroy Merlin en groeien de twee Belgische commerciële formats naar elkaar toe. In 2005 veranderen de Leroy Merlin winkels in BricoPlanit winkels.
Tussen 2006 en 2010 stoot Maxeda zijn fashionactiviteiten af en ontstaat er een Maxeda DIY-structuur. Die omvat naast de Belgische formats Brico en BricoPlanit, ook de Nederlandse formats Praxis en Formido. De bedoeling van deze structuur is de synergie-effecten binnen de groep te bevorderen en de aanwezigheid van de formats te versterken in de Benelux doe-het-zelf markt.