Stap 1
Zet eerst de radiator uit door de thermostaatknop dicht te draaien en laat, als dat nodig is, eerst de radiator afkoelen. Daarna is het de bedoeling dat je de radiator isoleert in het CV systeem. Je wil ook niet dat als je straks de radiator leeg laat lopen dat het hele CV systeem leegloopt. Je doet dit door het de aan- en afvoer van de radiator dicht te draaien. Op dat moment kan er geen water van de CV installatie meer door de radiator stromen en heb je de radiator losgemaakt van het CV systeem. In mijn geval zit er een voetblok aan de radiator waar de aan- en afvoer bij elkaar zitten. Hierin zit altijd een kraan die je dicht kan draaien. In mijn geval kan ik de kraan met een schroevendraaier afsluiten. Het kan ook zijn dat er aan de buitenkant een leiding naar boven gaat naar de thermostaatknop. In dat geval moet de thermostaatknop dichtdraaien en de afvoer aan de onderkant ook.
Stap 2
Als de aan- en afvoer dicht zijn gedraaid kan je het water wat in de radiator zit eruit laten lopen. Dit doe je door de aftapkraan open te zetten en het water op te vangen in een pot. Zet ook altijd de ontluchting aan de bovenkant open zodat het water er goed uit kan. Anders kan er een vacuüm ontstaan en loopt het water niet weg.
Stap 4
Het aankoppelen gaat in omgekeerde volgorde. Als de leidingen weer zijn aangesloten kan je de kraan van de aan- en afvoerleiding weer openzetten. Let trouwens op dat de aftapkraan weer dicht zit. Door het openzetten van de thermostaatkraan zal ervoor zorgen dat weer water in de radiator loopt. Ook zal je de ontluchting open moeten draaien om de lucht te laten ontsnappen. Daarna zal je het water in de CV installatie moeten bijvullen omdat je er immers water uit hebt laten lopen.