Tuinmagazine 2016 - Ontdek het hier of vraag je exemplaar in je dichtstbijzijnde Brico-winkel!
Sluiten

Zo plaats je een poortopener

Toegegeven, zo'n elektrische butler komt best decadent over. Maar de voordelen zijn legio. Bij slecht weer of duisternis, hoef je niet langer uit te stappen om de poort open of dicht te maken. Da's veilig én comfortabel. Handig ook voor wie een kleine garage heeft en zich dus vaak langs de auto heen moet wringen om de poort open te maken. Bovendien houdt de optilbeveiliging ongewenste bezoekers buiten en kun je de installatie samen met andere geautomatiseerde toepassingen (rolluiken, ramen, deuren, …) integreren in een domoticasysteem. De bediening gebeurt naar wens met een zender, een schakelaar, een codeklavier of een sleutel.

Buitendraaiende kanteldeuren en sectionaalpoorten nemen in België het grootste deel van de verkoop voor hun rekening. Beide types lenen zich uitstekend voor automatisering door doe-het-zelvers. Veel fabrikanten bieden overigens poort en aandrijving samen aan. Maar je kunt net zo goed een bestaande poort gebruiken. Bij plaatsing van een deuropener door een installateur betaal je tussen de 400 à 650 euro, btw inbegrepen. Neem je de montage voor eigen rekening, dan ben je voor een goed werkend systeem minimaal 200 euro kwijt. Wil je daar ook een nieuwe garagepoort bij, dan komt daar op zijn minst 400 euro bovenop.

Aankoop

  • Vanaf 1 mei '06 mogen bij ons enkel nog toestellen verkocht worden die voldoen aan de Europese norm 13241-1. Die norm legt eisen vast inzake veiligheid en prestaties van deuren en poorten. Koop dus enkel een deuropener voorzien van een CE-markering. Zulke toestellen beschikken onder meer over een knelbeveiliging, waardoor de poort stilvalt of terug opengaat wanneer die bij het sluiten een obstakel tegenkomt.
  • De motor moet tevens gekeurd zijn voor de poort die hij in beweging zal zetten. Bij ongevallen ligt de verantwoordelijkheid steeds bij diegene die de motor geplaatst heeft. Als je de montage zelf uitvoert, ben je dus ook zelf aansprakelijk.
  • Vermijd toestellen die voor een extreem lage prijs aan de man gebracht worden. Dergelijke 'koopjes' blijken nadien vaak veel duurder wegens een twijfelachtige bedrijfszekerheid en de moeilijkheid om later wisselstukken te vinden.
  • De meeste fabrikanten bieden motoren met verschillende trekkrachten aan. Voor klassieke buitendraaiende kanteldeuren en eenvoudige sectionaalpoorten heb je genoeg met 600 newton (N). Is de poort breder dan 3,5 meter of heb je een dubbel geïsoleerde - en dus zwaardere - poort, dan is er minstens 800 N nodig.
  • Als je een oude garagepoort wil automatiseren, kies je best een motor die meer kracht heeft dan strikt genomen noodzakelijk is. Een goede motor gaat jaren mee, en de kans bestaat dat je na verloop van tijd een nieuwe poort wilt plaatsen, die zwaarder is dan het huidige exemplaar.
  • Bij de aandrijfsystemen kun je meestal kiezen uit een ketting of een getande riem. Die laatste is iets duurder, maar werkt vrijwel geruisloos. Bovendien kan een getande riem nooit roesten en is hij, op wat aanspannen na, volledig onderhoudsvrij.
  • Kies een motor met progressieve start- en stopfuncties, die ervoor zorgen dat de poort geleidelijk aan in beweging komt en tijdig afremt. Goedkopere toestellen, die meteen op volle kracht trekken, kunnen de poort en het openingsmechanisme beschadigen.

Voorbereiding

  • Controleer of de garagepoort geschikt is voor het monteren van een automatische deuropener.
  • Tussen het plafond en het poortblad in geopende toestand moet minstens 5 cm vrije ruimte zitten. Zorg dat er voldoende plaats is om de geleidingsrail inclusief motor op te hangen. Is het plafond te hoog of te licht, dan moet het aandrijvingsgedeelte aan extra versterkingsprofielen bevestigd worden.

  • Ga na of je de poort makkelijk met de hand open krijgt. Hef de deur ongeveer een meter omhoog en laat ze los. Blijft ze staan, dan is ze perfect uitgebalanceerd. Zoniet, laat je het poortmechanisme best nakijken door een gekwalificeerde vakman. Probeer dat werk zeker niet zelf uit te voeren. Veren en andere bewegende delen staan onder grote spanning en kunnen ernstige verwondingen veroorzaken.
  • Let erop dat de poort zonder haperen open- en dichtgaat. Lagers, kabels en bevestigingspunten mogen geen enkel spoor van roest of slijtage vertonen. Loopt het mechanisme toch stroef, reinig en smeer het dan met een product op basis van siliconen. Kapotte onderdelen laat je door een erkende hersteldienst vervangen. Gebruik de motor alleen op een poort die je ook makkelijk met de handen omhoog krijgt.
  • Verwijder alle mechanische sloten en grendels op de deur, of stel ze buiten werking. Eenmaal de poortopener geïnstalleerd is, houdt het ingebouwde vergrendelingsmechanisme van de aandrijving de deur stevig op zijn plaats.

Als je bij nieuwbouw de mogelijkheid voor poortautomatisatie wil openlaten, zorg je best voor een stopcontact in het plafond. Als richtlijn voor de plaatsing daarvan geldt (vanaf de latei, dat is de draagbalk boven de poortopening): poorthoogte + minstens

1 meter , en 30 centimeter uit het centrum van de poortopening.

Plaatsing

De specifieke installatievoorschriften variëren van fabrikant tot fabrikant, maar de onderstaande stappen geven alvast de juiste richting aan.

Geleidingsrail assembleren

Bij een uit twee delen bestaande rail (voor poorten, die een grote inbouwdiepte vergen) verbind je beide delen, zodat ze naadloos op elkaar aansluiten.

Plaats de bevestigingsbeugel op de voorkant van de rail en schuif het terugloopwieltje naar voren om de riem of ketting onder een lichte spanning te zetten. Breng daarna de ophangbeugel voor de motor aan op de achterkant van de rail.

Geleidingsrail ophangen

  • Teken boven de latei een lijn, in het verlengde van de verticale middenlijn van de poort. Trek daarna een horizontale lijn, die overeenkomt met de maximale poorthoogte tijdens het openen.
  • Plaats de wandbevestiging tegen de latei, met de onderkant minstens een halve centimeter boven het snijpunt van beide lijnen, en dwars over de verticale lijn. Markeer de bevestigingspunten, boor de nodige gaten en zet de wandbevestiging vast.
  • Neem de rail en maak de bevestigingsbeugel vast aan de wandbevestiging. Til daarna het achterste deel op tot het zich op dezelfde hoogte bevindt als de voorkant. Bij een sectionaalpoort zorg je dat de rail evenwijdig loopt met de horizontale rail van de deur. Maak nu de achterkant met behulp van de bijgeleverde beugels aan het plafond vast.

Poort en slede verbinden

  • Bevestig de stang aan de slede. Bij een kantelpoort gebruik je een rechte stang, bij een sectionaalpoort is de stang onderaan gekromd. Sluit de deur en schuif de slede (ook loopwagen genoemd) naar voor.
  • Zet het beslag tegen de poort, dwars op de verticale middenlijn en maximum 20 centimeter onder de wandbevestiging. De hoek tussen rail en stang moet steeds kleiner zijn dan 30°. Voor sectionaalpoorten daarentegen geldt dat je tussen beslag en wandbevestiging best zoveel mogelijk ruimte laat, maar nooit meer dan 40 centimeter .
  • Markeer de bevestigingspunten, boor de gaten, maak het beslag op de poort vast en verbind het via de stang met de slede.

Motor monteren

  • Plaats de motor in de ophangbeugel op het einde van de rail en schuif de aandrijfas in het aandrijfwiel.
  • Schroef het geheel stevig vast, sluit de motor aan op het elektriciteitsnet en laat de poort enkele malen proefdraaien. Let op een correcte werking van de ingebouwde veiligheidssystemen.
  • Gaat de deur vlot open en dicht? Zit ze stevig vast als ze op slot is? En gaat ze terug omhoog als ze tijdens het sluiten een voorwerp raakt? Kijk ook of de noodontgrendeling goed werkt, zodat je de poort in geval van een stroompanne makkelijk met de hand open krijgt.
  • Als de poort de enige toegang tot de garage is, moet je bovendien een externe ontgrendeling plaatsen. Voor het instellen van parameters zoals start- en stoppunten van de poort of het regelen van trek- en drukkracht raadpleeg je best de handleiding van de deuropener. Vergeet tot slot niet om de installatie om het half jaar na te kijken.

Toebehoren plaatsen

Naast de basisinstallatie, die bestaat uit een rail, een motor en een afstandsbediening, kun je een poortopener ook uitbreiden met een codeklavier, een drukknopschakelaar, een sleutelschakelaar, een waarschuwingslamp, fotocellen of een bijkomende antenne. De meeste accessoires sluit je aan op de binnenkant of de achterkant van de motorkop. Let er wel op dat vaste bedieningselementen steeds met zicht op de poort gemonteerd worden, en op een hoogte van minstens 1,5 meter . Trek alvorens de werken te beginnen steeds de stekker uit het stopcontact.

Wat met andere poorttypes?

  • Naast buitendraaiende kanteldeuren en sectionaalpoorten, bestaan er ook vleugeldeuren en binnenblijvende kanteldeuren.
  • Vleugeldeuren kun je mits een kleine aanpassing op een gelijkaardige manier automatiseren als de eerder besproken poorttypes. De stang, die de slede met de poort verbindt, wordt dan vervangen door 2 armen die een 'V' vormen en elk een deur naar buiten duwen. Voor de motor kijk je best uit naar een krachtiger model: 1 000 N.
  • Veel moeilijker ligt het bij binnenblijvende kanteldeuren, die als ze open staan een dood punt hebben. Om ze terug dicht te krijgen moeten ze over dit punt heen, wat betekent dat de poort eerst moet zakken, en dan pas naar beneden kan. Dat gebeurt met behulp van een op het deurblad gemonteerde torsiemotor. Zo'n motor vergt een uiterst secure afstelling en ontwikkelt veel grotere krachten dan de trekmotoren die gebruikt worden bij sectionaalpoorten en buitenkantelende poorten. Het plaatsen ervan is dan ook voer voor vaklui.

Wat heb je nodig?

  • meetlat
  • waterpas
  • kruisschroeven-draaier
  • schroevendraaier
  • inbussleutel
  • moersleutel
  • betonboor
  • dubbele ladder