e-shop Promoties en acties Diensten Calculators Newsletter     version FR
  Tuinliefhebber Bouwliefhebber Tips en kneepjes Bricofiches Forum Winkels
Onderneming
Contact
Privacyverklaring
Franchise
Algemene voorwaarden
Jobs

Brico Onderneming

Geschiedenis
De geschiedenis van Brico begint in 1973 met de opening van het allereerste 'Bricocenter' in Schoten. Dit concept was revolutionair voor die tijd: een groot gamma producten voor de doe-het-zelver. Op een paar jaar tijd werd het aanbod enorm uitgebreid: van doe-het-zelfartikelen over tuinartikelen tot en met binnenhuis- en buitenhuisdecoratie, zo'n 50 000 verschillende artikelen. Ook het aantal winkels steeg gestaag. Brico telt nu 133 verkooppunten. Zo'n 80 winkels worden via franchising uitgebaat, de andere door Brico zelf.

De Brico winkels
Wat eerder uniek is voor deze sector: Brico zit zowel in stadskernen als daarbuiten en is steeds gebouwd volgens een specifiek concept, aangepast aan de directe omgeving. De winkeloppervlaktes variŽren van 1.000 tot 10.000 m≤, steeds in functie van hun potentieel, de typische kenmerken van de omgeving en de verwachtingen van de klanten. De winkels in de stadskernen zijn over het algemeen kleiner dan die erbuiten. Hun aanbod is doordacht en aangepast aan de wensen van de stadsmensen. Het aanbod bestaat eerder uit artikelen voor kleine projecten en herstellingen. De Brico's buiten de stadskernen daarentegen beschikken ook over artikelen voor eerder grote projecten en hebben ook een afdeling voor de tuinliefhebber. Dit is het grootste verschil tussen de twee winkelconcepten. Maar stadskern of niet, de voornaamste doelstelling is dat ieder verkooppunt op zijn best beantwoordt aan de specifieke behoeften van de klanten.

De cijfers
Met zijn ervaring in de sector als voornaamste troef, slaagt Brico er steeds in zijn marktpositie te versterken. Als marktleider in de belgische doe-het-zelf markt, legt Brico de nadruk op de versterking van zijn efficiŽntie, productiviteit en dus klantendienst. Het gaat er met name om de kosten eigen aan de verbouwing of opening van een winkel te drukken door de behoeften grondig te bestuderen en door rationeel tewerk te gaan. Ook de 'supply chain' werd van nabij bekeken. Na de reeds uitgevoerde aanpassingen aan de beheersystemen van de depots worden ook de logistieke werkmethodes bijgestuurd om het werk in de winkels te vereenvoudigen. Recent werd de logistiek gewaarmerkt volgens ISO 9001. Eveneens werden de interne procedures aangepast opdat de tijd tussen een beslissing inzake het aanbod en de concrete uitvoering ervan in de winkels, aanzienlijk korter wordt.

De uitbreiding
De uitbreidingsstrategie van Brico rust op twee pijlers. Enerzijds zullen nieuwe winkels geopend worden; anderzijds zal Brico de beschikbare oppervlakte van de reeds bestaande winkels uitbreiden. Met het vergroten van de verkooppunten komt Brico ook tegemoet aan ťťn van de wensen van de klanten. Brico heeft dus een nieuwe formule ontworpen in de vorm van zeer grote doe-het-zelfzaken (gemiddeld 8000 m≤) onder andere in Bierges en Froyennes.
Een ander fundamenteel element is de 'restyling' van bepaalde verkooppunten. De lay out van de winkels wordt regelmatig bijgewerkt zodat de verkooppunten aangenamer en klantvriendelijker worden. Het achterliggende idee is te komen tot een perfecte verhouding tussen het aanbod en de manier waarop dit aangeboden wordt enerzijds en de doelgroep anderzijds. Het concept van elke winkel werd grondig bestudeerd in functie van de directe omgeving en het type bewoners maar ook in functie van het imago dat Brico zijn winkels wil geven. Niet enkel de merchandising mix maar ook de presentatie ervan moeten afgestemd worden op het koopgedrag van de klanten. Met andere woorden, de winkels worden efficiŽnter en overzichtelijker zodat de klant makkelijk vindt wat hij zoekt.

De producten
Wat de 'rekken' betreft heeft Brico er vaart achter gezet. Het aanbod telt nu meer dan 50 000 artikelen tegenover 12 000 zo'n 20 jaar geleden. Brico differentieert zich met 3 eigen merken : 10.000 artikelen worden voorgesteld onder 3 verschillende labels :
Base Line is een eerste prijs aanbod dat een kwaliteitsniveau waarborgt.
Sencys en de lijn Sencys Excellence heeft een kwaliteitsniveau vergelijkbaar met dat van grote merken, aan een lagere prijs.
Central Park en de lijn Central Park Excellence is een gespecialiseerd assortiment in tuinartikelen en beantwoordt aan dezelfde kwaliteit-prijscrietria als Sencys.
Het aanbod van deze drie merken wordt ook elk jaar uitgebreid. Daardoor heeft Brico van elk product minstens drie verschillende merken in huis. Van bij het begin was het de bedoeling om producten aan te bieden tegen de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Doe-het-zelf blijft de core business van Brico maar in de loop van de tijd werd het aanbod ook aangepast aan de wensen van de klant. Zo nemen tuinartikelen een steeds grotere plaats in het aanbod. Brico is ook steevast van plan deze afdeling verder uit te bouwen.

Van bij zijn oprichting is Brico trouw gebleven aan het basis concept van de Doe-het-zelfzaak. Een verstandige keuze, zo bleek achteraf. De woning en de tuin zijn vandaag belangrijker dan ooit. De verbetering van de kwaliteit van het gebouw en de renovatie, zijn twee bijzonder actuele thema's. Anderzijds stelt men ook vast dat een grotere groep mensen steeds meer van hun vrije tijd, besteedt aan doe-het-zelfactiviteiten in de ruimste zin van het woord. Deze evolutie in het gedrag van de klant heeft onvermijdelijk gevolgen voor het aanbod Brico, dat nu technisch meer geavanceerde producten kan aanbieden voor grote werken. De markt van de decoratie ontwikkelde zich tot een echte groeimarkt. Beter doordacht en gesofistikeerder dan eerst is de markt van de decoratie nu uitgegroeid tot een volwaardig marktsegment!

De diensten
Niettegenstaande Brico een allround aanbod heeft, blijft het zich toch hoofdzakelijk als doe-het-zelfspecialist profileren door zijn klanten ook een uitstekende service te bieden. Zijn doel is de klant te begeleiden bij het kiezen van een product. Een vlotte inrichting van de winkel waarbij de klant direct vindt wat hij zoekt, is bijzonder belangrijk. Bovendien biedt Brico talrijke raadgevingen aan zijn klanten, o.a. via verklarende panelen en de 'Info Balie' in de winkels, via de 67 bricofiches, de raadgevingen op de Internet site en de mogelijkheid tot het volgen van opleidingen in de school voor doe-het-zelvers

- © Brico 2014 - all rights reserved - Alle prijzen vermeld op deze website zijn inclusief BTW en exclusief leveringskosten. -