e-shop Promoties en acties Diensten Calculators Newsletter     version FR
  Tuinliefhebber Bouwliefhebber Tips en kneepjes Bricofiches Forum Winkels
Tuin
Decoratie
Gereedschap
Opberging
Ijzerwaren
Hout
Bouw
Sanitair
Elektriciteit

Forum

Elektriciteit

Een vraag stellen >>

Eerste  Vorige  186-190/333  Volgende  Laatste 

Ik heb een woning uit 1956 gekocht en wil daar de elektriciteit in vervangen. Mijn vraag is of ik de bestaande metalen buizen mag gebruiken om nieuwe elektriciteitsdraden door te trekken of dat daar bepaalde restricties voor gelden. (Bram Verschueren - 27/12/2007)
  Antwoorden
Elektrische leidingen en aftakdozen die op moment van plaatsing aan de normen voldeden, mogen in dienst blijven. Ik zou in dit geval dan kabels doortrekken ipv gewone losse draden. Echter...als het uitbreidingen betreft moeten die voldoen aan de nieuwe AREI normen en zodoende worden aangepast. Dan ben je verplicht om de installatie te laten keuren en moet je een ééndraadschema hebben van de installatie. Hoe dan ook... Moest ik het zijn, dan zou ik gewoon alles vervangen als dit niet te duur zou uitvallen. (Erwin pruvoost - 30/12/2007)
  Antwoorden
Normaal mag je de metalen buizen hergebruiken bij een herstelling of kleine verandering. Wanneer je zware veranderingen doet, moet je nieuwe buizen steken. Bij oude metalen buizen is het wel moeilijk om nieuwe draden in te trekken, want waar ze vast gemaakt zijn en waar er bochten zijn is de doorsnede veel kleiner geworden. (matthias velghe - 29/12/2007)
  Antwoorden
Kan er mij iemand uitleggen hoe ik het beste een extra zekering kan plaatsen in een bestaande oude zekeringkast, het betreft een zekering van 20 ampère, om vandaar uit een kabel van 2x2.5mm bij te trekken naar de keuken. Mvg. (luc verdurmen - 22/12/2007)
  Antwoorden
Je klikt die zekering in je zekeringkast. Dan verbind je de ene kant van de zekering met je hoofdzekering. Dit is wel afhankelijk van welk soort elektrisch net je hebt. Maar de meest voorkomende manier is : je sluit een blauwe draad aan de blauwe draad van je hoofdzekering of aangeduid met N en een zwarte aan een andere klem van je hoofdzekering. Tweede meest voorkomende is dat je een blauwe en een zwarte draad gewoon aan je hoofdzekering legt. Dan vertrek je van de andere kant van je zekering met een kabel 3*2.5 naar je keuken. In die kabel ga je een blauwe draad hebben. Sluit die aan op je zekering aan dezelfde kant waar je de blauwe naar je hoofdzekering gebracht hebt. En er zal nog een zwarte of bruine in zitten, die sluit je op de ander vrije klem aan. En dan ga je nog een geel-groene draad hebben, die sluit je aan op je aardingsrail. (matthias velghe - 26/12/2007)
  Antwoorden
Ik zoek een stopcontact verbonden met minuterie om bijv. een koffiezet aan te zetten die dan na een bepaalde tijd zonder stroom zou vallen. (willy verholen - 17/12/2007)
  Antwoorden
Ga naar een BRICO en vraag naar een "tijdschakelaar". De meest eenvoudige heb je al voor 5,99 ¿. Wil je er eentje met meerdere programma's, dan gaan de prijzen naar 10 , 15 tot 20 ¿. Da's dan wel om vele keren per dag koffie te zetten. (Michel FRANCOIS - 17/12/2007)
  Antwoorden
Wat is het probleem als de stroom ¿s nachts één keer of verschillende keren uitvalt ? We hebben geen lichten buiten die erop aangesloten zijn. Binnen is ¿s avonds 1 lichtje aan (geprogrammeerd met een timer)...maar hier zou het niet aan liggen volgens een elektricien. Hij heeft alles nagekeken in huis en niets gevonden. De gasfase blijft ¿s nachts wel heel licht draaien, thermostaat is pas nieuw,...De stroom valt sinds een aantal weken uit ¿s nachts en vroeger is dit nooit gebeurd. Kan normaal ook niet komen door de nieuwe diepvriezer, want toen de oude er nog stond, viel de stroom ook al uit... Kan iemand goede raad geven ? (Ester Verstraten - 15/12/2007)
  Antwoorden
Eens te meer is het probleem niet of onvoldoende gespecificeerd. "De stroom valt uit" ... wat valt er uit ? Is het een stroomkring met automatische zekeringen ? Zijn het allemaal de stroomkringen ? Is het de kWh-meter ( Téco ) of is het de of één differentieelschakelaar ?? Wellicht wel dat laatste !! Is dat zo, dan heb je ergens een aardlekfout. Wordt de foutstroom te groot ( boven de limietwaarde van de diffo ), dan krijg je uitschakeling. Dergelijke fouten zijn moeilijk op te sporen, eventueel wel uit te meten met een degelijke isolatie-meter. (Michel FRANCOIS - 17/12/2007)
  Antwoorden
Ik stak de waterkoker in, maar vergat er water in te doen. Opeens boem...niets van stroom meer in de veranda, badkamer en een deel van de keuken, kortom op de hele kring waar de waterkoker aangesloten was. De apparaten werken nog allemaal. De zekeringen (automatische) stonden allemaal naar eenzelfde kant, dus er leken er geen 'gesprongen'. Hoe los ik dit op ? Iemand tips ? Bedankt!! (eve de graef - 25/11/2007)
  Antwoorden
Uw vraag is wel erg onduidelijk. De apparaten werken nog, welke apparaten, ze werken misschien op een andere kring ? "Boem" betekent meestal een kortsluiting en dan zijn er (bijna) altijd zekeringen die uitschakelen. Door een aardlekfout (kan gebeuren met een waterkoker) is misschien een differentieelschakelaar uitgevallen en is misschien dat de reden waarom geen zekeringen " gesprongen" zijn. (Michel FRANCOIS - 27/11/2007)
  Antwoorden
Inderdaad, maar niet noodzakelijk. Het kan ook zijn dat de zekering(en) beschadigd is/ zijn, maar daarvoor hoeven ze niet te springen. Ik heb het zelf onlangs voorgehad. Ik had geen stroom en aan de zekering en differentieel was niks te merken, die stond nog altijd aan. Toen ik met een stroommeter de klemmen op de zekeringen controleerde, bleek die nog nauwelijks stroom door te laten. Zekeringen vervangen en het probleem was opgelost. (David De Pauw - 29/11/2007)
  Antwoorden

Eerste  Vorige  186-190/333  Volgende  Laatste 

- © Brico 2014 - all rights reserved - Alle prijzen vermeld op deze website zijn inclusief BTW en exclusief leveringskosten. -