|
Mag ik in een huishoudelijke installatie enkelpolige automaten gebruiken als beveiliging bij een verlichtingskring ? (vraag van een leerkracht op school) (Koen Van Riet - 19/05/2012) |
| |
|
Antwoorden |
|
|
In mijn tuin loopt een ondergrondse kabel van ongeveer 13 m van een gebouw naar een ander gebouw ( 2x 220 volt) Beveiligd met een verliesstroomschakelaar van 0.030 Amp . Bij zeer regenachtig weer kan die soms uitvallen . Ik moet die kabel dan een tijdje stroomloos laten tot de grond weer droger is . Dus vermoedelijk een ondergronds stroomverlies . Graag een berekening van mijn jaarlijks verlies veronderstellende dat het continu verlies 0.030 Amp zou zijn . 0.030 (amp) x 220 (volt) = 6,6 watt . 6.6 watt x 24 (uren) x 365 (dagen)=57.8 kwh . 57.8 kwh x 0.2 (euro) = 11.56 euro/jaar . Klopt deze berekening of is het veel meer of minder ? (luc victor - 15/05/2012) |
| |
|
Antwoorden |
|
|
 | Het kan best veel meer zijn, daar een verliesstroomschakelaar alleen verlies detecteert als je bv in het midden van de kabel een weerstand van 1000 watt zou zetten zal uw verlies 0 zijn maar uw verbruik 1000 watt dus uw schakelaar reageert niet. Als er echter een van de twee draden een verlies heeft naar de grond zal hij dat wel detecteren waarschijnlijk zit er ook een aardingsdraad in uw kabel (Verplicht) als er dus stroom van een van de spannings kabels naar de aarding loopt door een beschadiging en daar vocht in kan dringen zal uw verliesstroomschakelaar uit slaan. Uitmeten is dus geboden in uw geval. (Mattheus Guido - 21/05/2012) |
| |
|
Antwoorden |
|
|
In mijn badkamer hangt de elektrische boiler boven het bad. Volgens dit artikel mag dit : http://www.brico.be/wabs/nl/bouwliefhebber/1081/raad-van-de-maand/een-boiler-installeren.do maar volgens mijn elektricien niet. Waar kan ik hierover meer info vinden ? (Renaat Vanhaverbeke - 15/04/2012) |
| |
|
Antwoorden |
|
|
 | Tik in Google Arei in (dit is het algemeen reglement voor elektrische installatie) dan zal je zien dat je boiler niet boven je bad mag hangen. (Ludo Van Eyck - 27/04/2012) |
| |
|
Antwoorden |
|
|
Wij hebben in de badkamer zowel het plafondlicht als het licht boven ons badmeubel op 1 zelfde schakelaar staan. Is het mogelijk om via een afstandsbediening een schakelaar in te werken in de lamp van het plafond zodanig dat wij dat licht apart kunnen dempen zodat alleen het licht boven ons badkamermeubel brandt. (Huys bart - 09/04/2012) |
| |
|
Antwoorden |
|
|
 | Staan die lichtpunten in serie (kabel van de schakelaar naar lamp1 en van die lamp weer een kabel naar de 2de lamp) of parallel (beide lampen worden rechtstreeks met een kabel vanaf de schakelaar naar iedere lamp apart gevoed)? Indien het parallel is, kun je de huidige enkele schakelaar vervangen door een dubbele schakelaar die beide lichten apart bedient. Is het serieel, kun je een extra schakelaar tussen het licht boven je badkamarmeubel en het licht aan het plafond plaatsen, maar dan zul het het 1ste licht altijd moeten laten branden als je het 2de wil gebruiken. Als je dit niet wenst, kun je desnoods een nieuwe kabel naar het plafondlicht trekken en met een dubbele schakelaar werken zoals ik bij parallel uitlegde. (Bjorn Vannecke - 15/04/2012) |
| |
|
Antwoorden |
|
|
We zijn ons huis aan het renoveren. We hebben nu 230V triphase. Maar we zitten nog steeds voor het moment met een klein verdeelkastje. Men stroomdrijfkrachtkabel is dus een 4-draden maar van deze zijn er maar 2 aangesloten aan men differentieel 40A. Zijn wij nu geen elektriciteit aan het verliezen en is het niet beter om deze 4-draden aan te sluiten op de differentieel ? (Liesbet DE VOS - 30/03/2012) |
| |
|
Antwoorden |
|
|
 | Kan u wat meer info geven ? Kan u de spanning meten over de niet aangesloten draden ? indien u 0V meet dan zijn deze spanningsloos en is het ok. Is uw differentieel een 2,3 of 4 polige ? Indien u de verdeelkast wenst te vervangen en 3x230V wenst te gebruiken dan dient u inderdaad alle draden aan de differentieel te koppelen. (minimum 300mA voor de hoofddifferentieel indien uw aardingsweerstand lager is dan 30ohm). (Yves De Veirman - 07/04/2012) |
| |
|
Antwoorden |
|
|
|
 | Hartelijk dank voor uw antwoord. Men differentieel is 4-polig. De elektrieker wilt maar pas komen zodra heel het huis gerenoveerd is, en zal dan de 2 verdeelkasten aansluiten. (Liesbet DE VOS - 23/04/2012) |
| |
|
Antwoorden |
|
|
 | De andere 2 draden worden nergens op aangesloten dus vormen geen gesloten kring => er vloeit dus ook geen stroom/ geen verlies. Aansluiten op de verliesstroomschakelaar kan enkel wanneer deze 4polig is en ik vermoed dat u een 2polige hebt. (brico burcht - 06/04/2012) |
| |
|
Antwoorden |
|